maandag 15 december 2008

Ding 23 Evalueer 23 dingen






Jippie, ik ben geslaagd!!!!
Ik heb de cursus 23 dingen afgerond en krijg een certificaat.

Het was een leerzame en interessante cursus.
Ik heb veel geleerd want van vele "dingen" had ik nog nooit gehoord. Natuurlijk was het een uitdaging om leuk stukje voor je blog te schrijven en er ook nog een fraaie en toepasselijke afbeelding bij te zoeken.
In het begin heeft deze cursus mij heel veel tijd gekost. Er werd gezegd dat je er 2 uur per week aan moet besteden, maar dat meer wenselijk zou zijn. Nou dat heb ik geweten. Waarschijnlijk ben ik niet zo handig met nieuwe dingen op het web. Het was niet vanzelfsprekend, dat je er uren van je baas voor kreeg. dat was een wassen neus, als je voornamelijk uitleningen draait. Haast alles moest thuis gedaan worden. Het kostte mij zeker in het begin veel tijd.
Later ging het wat beter en aan sommige "dingen" o.a. Flickr, YouTube en LibraryThing beleefde ik leuke momenten. Het was voor mij steeds weer een soort van "Yes-gevoel" wanneer ik weer een "ding" naar behoren had afgerond en gepubliceerd.

Ik vond het prettig dat ik een begeleider had waaraan ik af en toe om uitleg kon vragen.
Diane bedankt!
De samenwerking was prima en werkte stimulerend. Omdat je vaak 2 "dingen" per week af moest hebben, kon ik helaas niet al te veel tijd besteden aan reacties geven op al het werk van mijn collega's en heb ik nagenoeg geen pennenvruchten van hen gelezen. Hopenlijk blijft de cursus op het web staan zodat ik de komende periode ook bij mijn medebloggers kan kijken en lezen en het lijkt me ook handig om af en toe nog eens iets na te zoeken.
Één ding is zeker.... ik ga in ieder geval door met het schrijven van berichtjes etc. op mijn weblog!

De bibliotheek zal op vele van deze "dingen" moeten inspelen. Welke keuzes moeten wij maken als bibliotheek? Wij kunnen zeker niet alles. Als je iets doet, doe het professioneel en goed. Onderzoek waar het Hengelose publiek behoefte aan heeft. Waar maak je tijd en geld voor vrij? Wie wil je ermee bereiken? Het personeel zal nog verder moeten worden geschoold. En moet je het als "onze" bibliotheek alleen doen of doe je vele "dingen" in Overijssels of zelfs Nederlands verband.
Google Docs zie ik als iets wat je snel in onze bibliotheek zal kunnen toepassen. Rss feeds lijkt mij ook een goede mogelijkheid om je publiek over bibliotheekzaken te informeren. Met een aantal andere "dingen" kun je jezelf op heb web laten zien en horen.
Ook vind ik dat er veel artikelen in het engels zijn die ik moest doorlezen. Liever wat meer Nederlandstalige informatie, of anders eventueel een vertaling van de opgegeven artikelen.

Hopelijk kunnen wij de cursus nog een tijdje op het net blijven bekijken. Want ik zou kennis gaan maken met 23 nieuwe "dingen" en eraan snuffelen. Ik weet nu een klein beetje hoe het web 2.0 werkt. Maar als je het niet in de dagelijkse praktijk regelmatig gebruikt, zakt het meeste bij mij (denk ik) wel snel weg.
Ik vind het ook belangrijk dat wij onze huidige niet in computers geïnteresseerde bezoekers/gebruikers niet vergeten.
Klaar en uitgeleerd ben je nooit.
Er komen vanzelfsprekend weer andere nieuwe "dingen" voorbij.
Zie bv. ding 22 waarbij ik iets over web 3.0 heb aangehaald.
Ik wil afsluiten met een gedicht over 23 dingen, gevonden op de site van 23dingen

Het 23 Dingen leerprogramma inspireert mensen om zeer bijzondere dingen te doen. Zo ook deelnemer Log Ding, die een prachtige vrije bewerking maakte van Cees Buddingh’s Blauwbilgorgel


De blauwbilblogger
Ik ben de blauwbilblogger,
mijn leraar is een zwogger
mijn baas die is een digiman,
daar komen vreemde dingen van
Raban! Raban! Raban

Ik ben een blauwbilwebber,
ik link alleen maar verder
hehalve als de flickr mailt,
dan pod ik cast en wikiteelt
Rabeelt! Rabeelt! Rabeelt!

Ik ben een blauwbilchatter,
als ik niet vibe of tetter
dan lees ik meestal weer een ding,
en koester al mijn messaging
Posting! Posting! Posting!

Ik ben een blauwbilmiep,
eens sterf ik aan die bieb
en schrompel als een Tube ineen
en wordt een blauwe dingessteen
Oh neen! Oh neen! Oh neen!

2 opmerkingen:

Astrid zei

Ha Lynnzzy, gefeliciteerd!
Je hebt je d'r heel kranig doorheen geworsteld. Leuk om te lezen dat je blijft bloggen. M'n RSS staat altijd open, dus ik bijf je zeker volgen. En succes met het 'implementeren' van al die mooie nieuwe 2.0-dingetjes in je team.

Diane zei

Hoi Lynnzzy,

leuk dat je de 23dingen ontdekkingstocht waardeerd en er veel van hebt geleerd.

Ik denk dat je er juist veel extra van leert als je ruim te tijd neemt om de dingen te ontdekken. En je bent echt niet de enige hoor, mij heeeft het ook veel meer als 2 uurtjes per ding gekost.
Zeker als je het een heel leuk ding vindt blijf je langer bij een ding hangen ...

En leuk dat je blijft bloggen, dat ding is duidelijk goed bij je aangeslagen :D