woensdag 6 oktober 2010

Neil Young

Eind zeventiger jaren, kwam de muziek van Neil Young op mijn pad.
"Harvest" was één van mijn eerste lp's die ik op mijn kamer vaak beluisterde.



Ondertussen ben ik hem aardig blijven volgen en dan vooral de wat rustige, akoestische ballads met het specifieke stemgeluid spreken tot mijn verbeelding.

Onlangs is er van hem een nieuwe cd verschenen, getiteld "La Noise".
Maar waar je Harvest (1972) of Silver & Gold (2000) op kan zetten terwijl je visite ontvangt, is Le Noise een solo-album dat je absoluut niet ongemerkt voorbij kan laten trekken. De versterkte gitaar en stem van Young werd door Lanois zodanig overstuurd en bewerkt dat de echo’s en ruis je om de oren vliegen. Het geeft de typische Young-composities iets extra’s. Precies op het moment dat de cd zijn verrassingeffect dreigt te verliezen verschijnt daar het grotendeels met rust gelaten juweeltje "Love And War".

De meeste nummers vind ik te heftig maar deze single is prachtig om naar te luisteren.....
De oude rakker is het nog niet verleerd; gelukkig maar!

Geen opmerkingen: