zondag 26 oktober 2008

Ding 11 Wiki's


Mijn virtuele ontdekkingstoer wordt steeds uitgebreider en ik leer steeds meer dingen.
Via de tag "Wiki" onder 23dingen Delicious kwam ik o.a. terecht bij "Wikikids"(helaas werkte deze pagina niet) en Wikipedia, de bekendste wiki. Hier kwam ik erachter dat Intranet eigenlijk ook een wiki is. Dit klopt natuurlijk wel, omdat Intranet een dynamische website is waar door meerdere mensen aan gewerkt wordt, alleen had ik hier niet bij stilgestaan Ik weet nu dat, in tegenstelling tot een open wiki welke voor iedereen toegankelijk is, Intranet een voorbeeld is van een gesloten wiki, nl. toegankelijk voor een selecte gebruikersgroep.

Door het bekijken van verschillende wikisites kom ik weer bij links die mij verder leiden "on-wiki-tour". Wat mij daarbij opvalt is dat sommige pagina's zo overvol staan, bv. Tax Almanac. Deze pagina staat mij meteen tegen en belet mij om er überhaupt iets te zoeken! De Literatuurwiki van de Bibliotheek Deventer daarentegen vind ik prettig leesbaar en overzichtelijk. Ik voel er veel voor iets soortgelijks voor Bibliotheek Hengelo op te zetten. Er moet dan wel voldoende content aangeleverd worden en het is heel belangrijk deze wiki aktueel te houden. Bibliotheek Hengelo zou er ook boekbesprekingen op kunnen zetten en lezers zouden hier ook bij aan kunnen haken . Via een weblog van Bibliotheek Hengelo, ik geloof dat Diane W. en Erwin al in een vergevorderd stadium zijn wat dit betreft, zou hier weer naar de wiki verwezen kunnen worden. Dat kan echt interessant en multifunctioneel worden. Wat een uitdaging en wat kunnen wij de klant dan veel extra mogelijkheden bieden via onze website!

1 opmerking:

Diane zei

en als je goed kijkt naar de wiki van Deventer, dan zie je dat er maar 2 mensen (van de bieb) die er teksten opzetten. Dat vind ik dus jammmer, en niet echt de bedoeling van een wiki. Maar misschien is het ook wel erg moeilijk om je klanten te betrekken bij een wiki.