maandag 6 oktober 2008

ding 9 Mijn visie op web.2.0



De vraag is wat we als bibliotheek kunnen met de nieuwe ontwikkelingen en hoe ik erzelf tegenaan kijk.

Ik merk dat het al doende, best leuk en vooral interessant is, om met 23 dingen bezig te zijn, al kost het veel tijd. Ik vind het, zeker met het oog op de toekomst, belangrijk om zélf met verschillende toepassingen van web 2.0 in aanraking te komen en gaandeweg verbaas ik me steeds weer over de vele mogelijkheden bij de verschillende "dingen". Dit had ik me voordien niet zo gerealiseerd. Toch ben ik nog steeds een beetje huiverig, wat betreft het plaatsen van dit alles op het internet. Hoe zit het met de veiligheid?

Wat kan de bibliotheek met deze nieuwe ontwikkelingen:
Weblog: Team informatieservice heeft al een eigen weblog voor het uitwisselen van tips en ervaringen, al is deze voor intern gebruik. Ik merk dat het team hier sinds kort weer actiever mee is! Wellicht kan een weblog in de toekomst ook voor bepaalde diensten aangeboden worden aan de klant zodat er interactief meegedacht kan worden.

Rss feeds: Bibliotheek Hengelo biedt al feeds aan op de nieuwe aanwinsten, maar worden ze door de klant gebruikt? Voor bv. agenda en/of activiteiten zou dit ook ingepast kunnen worden.

Foto editors: Gebruik van Flickr kan vooral voor aankondigingen erg handig zijn. Hierbij denk ik aan posters voor bepaalde activiteiten zoals de Kinderboekenweek. Maar ook de mogelijkheid van fotoreportages en video's van verschillende activiteiten zijn een mogelijkheid. Vooral voor de afdeling E & C zie ik veel mogelijkheden.

3 opmerkingen:

Diane zei

veiligheid & privacy: heb ik ook wel eens moeite mee. Wat mag wel en wat niet. En zo iets als Hives waar soms wel erg veel gedeeld wordt met de rest van de wereld.
Brrr

Bij foto's denk ik dan aan Portretrecht en Auteursrecht. Gisteren was ik op de Oline Conferente in de Rai en daar hebben nog een en ander bijgeleerd. Astrid heeft een mooi boekje hierover gewonnen van Arnoud Engelfriet ICT-jurist en Blogger http://blog.iusmentis.com/
over Internetrecht

Wel iets om bij stil te staan denk ik.
Diane

lynnzzy zei

Hoi Diane,

Ik heb je reactie gelezen en de site van Engelfriet bekeken.Interessant om te lezen hoe hij er tegenaan kijkt. Het blijkt wel dat er aan verantwoord internetgebruik en auteursrechten veel haken en ogen zitten.

Astrid zei

Het boekje stel ik beschikbaar aan de bieb. Kunnen we allemaal nog veel van leren!