zondag 9 november 2008

Ding 15 Podcasts

Kijk, hier heb ik veel meer mee dan met ding 14.
Ik zie lang niet altijd de programma's die ik zou willen kijken omdat ons gezin uit meerdere leden bestaat of door het tijdstip van uitzending en daardoor is het heel prettig, dat ik in het kort de hoogtepunten van programma's kan zien die ik gemist heb. Zijn de onderwerpen zó belangrijk, kan ik altijd nog de hele uitzending bekijken via Uitzending gemist.nl.




Zo heb ik De wereld draait door en Pauw & Witteman als feed op Netvibes gezet en kan op deze manier snel terugzien wat ik gemist heb. Ideaal !!


Via Google kwam ik terecht op de site van bibliotheek Rivierenland en las daar de volgende tekst: "De vestiging Culemborg van bibliotheek Rivierenland is samen met de bibliotheken Tilburg en Roosendaal uitgenodigd door de Vereniging van Openbare Bibliotheken [VOB] een landelijke pilotPodcast te draaien. De drie bibliotheken zitten in de werkgroep "virtuele jeugdbibliotheek” en het doel is ervaring op te doen met podcast, zodat er in de toekomst mogelijk een vervolg aan gegeven kan worden."


Nadat ik ook het filmpje had gezien, werd me duidelijk dat Podcasting (over allerlei onderwerpen) bv door verschillende kinderen/ groepen van de basisscholen uitgevoerd kan worden, maar ook jongeren of eigenlijk iedereen kan hiervoor geentousiasmeerd worden. De uitzending wordt opgenomen, dit filmpje wordt op de site gezet en zo bied je de klant weer een extra service, extra informatie.

Ook zou een uitzending van RTV Oost waarin iets aangehaald wordt wat belangrijk kan zijn voor de lezer, geplaatst kunnen worden.

Deze vorm van verspreiding van een muziek- of radiouitzending kan dus zeer goed ook uitgevoerd worden door Bibliotheek Hengelo en mijns inzien kan/mag dit op korte termijn een invulling krijgen.

1 opmerking:

Diane zei

Hoi Lynnzzy

had een reactie achtergelaten, is-ie weg... vreemd.

nou, nog maar een keer: vodcast en podcast ... In bredere zin wordt de term nu voor zowel audio( mp3) en video gebruikt.

wikipedia over podcast: "De term podcasting is een samentrekking van iPod, de draagbare MP3-speler van Apple, en 'broadcasting'. Podcasting staat, in de meest strikte zin, voor een systeem waarin podcasters audiobestanden (MP3)... beschikbaar stellen via internet, en tevens een newsfeed in RSS-formaat creëren, die een verwijzing bevat naar de MP3-bestanden en automatisch verwerkt kan worden door podcast-aggregators of podcatchers."

En bij Vodcast: VODcast is het aanbieden van video op aanvraag middels RSS of Atom feeds.

Een leuke site waar dit zo werkt is radiocast.nl met, jawel, ook Pauw & Witteman. "Geen tijd om de hele uitzending van Pauw & Witteman te kijken? Bekijk de samenvatting met de leukste en meest spraakmakende momenten. In een paar minuten bent u helemaal bij. Let op, dit is een vodcast, de 'play' knop werkt niet. Als u zich abonneert op de feed kunt u het programma op uw computer bekijken." Als je dat doet, bij Service, Radiocast als complete podcast ontvangen,
krijg je feeds met mp3-tjes die je dan weer op b.v. je Zen kunt zetten.

Grappig